کشتیهای به گل نشسته در تمامی نقاط دنیا تبدیل به جاذبههای توریستی شده و از سراسر جهان توریستها را برای غواصی یا دیدن این کهنه اثرهای به جا مانده در دریا ترغیب میکند. بعضی از کشورها نیز به صورت عمد کشتی یا قایقی را غرق کرده تا جاذبه گردشگری را به مکانهای دیدنی خود بیافزایند.
حال ما در ایران برای این گونه برجای ماندگان تاریخی چه کردهایم؟ اینبار در کلوت از کشتی میگوییم که به مانند کشتی یونانی جزیره کیش خود به جاذبهای گردشگری تبدیل شده است. کشتی بنگلادشی
حادثهای که منجر به غرق کشتی بنگلادشی شد
حدود ۲۵ سال پیش بود که یک کشتی بنگلادشی با تمامی خدمهاش در کنار ساحل کنگان (بندری در جنوب ایران)، کنار اسکله قدیمی آن با مشکل فنی موتور روبرو شد و در آنجا به اجبار لنگر انداخت. تقاضای سرویس کار و تعمیرکار برای تعمیر کشتی به جایی نرسید، در نتیجه ملوانان کشتی را ترک کردند، پس از مدتی کشتی که بدون صاحب و خدمه رها شده بود شروع به فرو رفتن در آب و غرق شدن کرد.
مدتی بعد با وجود مزاحمتی که کشتی خراب شده در توسعه اسکله قدیمی بندر کنگان ایجاد کرده بود، شهرداری و مدیریت بندر در آن زمان، تصمیم گرفتند تا آن را به جایی در خارج از محدوده بندر منتقل کنند. در نتیجه کشتی به مکان فعلی و حال حاضر که در آن زمان دور از بندر بود، در نزدیکی بندر کنگان و کنار ساحل خلیج فارس انتقال پیدا کرد.
سرنوشت کشتی بر آن بود که قسمتهایی از آن بریده و به ذوب آهن اصفهان سپرده شود و بقایای به جا مانده نیز به مرور به زیر آب رفت. هم اکنون بقایای کشتی بنگلادشی در عمق حدود ۱۰ متری، پناهگاه خوبی برای تجمع ماهیها شده است. این مکان که در مواقع جزر آب قسمتی از کشتی به بیرون از آب میآید، به سایتی برای غواصی سطحی روی آب (Snorkelling) تبدیل شده و میتوان چند ساعتی را در دنیای زیر آب به تماشای ماهیان زیبا جنوب پرداخت.
بقایای کشتی در حال حاضر در انتهای شرقی بندر کنگان قرار دارد.
































